EerlijkBeter is een nieuw concept op het gebied van ambachtelijke versproducten. Het staat voor het opnieuw bereikbaar maken van ambachtelijke versproducten, een bereikbaarheid die door het gemak van de supermarkt de laatste jaren is afgenomen. EerlijkBeter heeft hierom een ‘’digitaal winkelcentrum’’ opgezet: alle specialiteiten van de versspecialist, op één plaats te verkrijgen. Oxoweb heeft een op maat gemaakt systeem gerealiseerd, waarbij een online bestelling kan worden bezorgd of op een gewenst afhaalpunt kan worden opgehaald.
Bestelproces
In de webshop kunnen bezoekers ambachtelijke producten selecteren en in het winkelmandje plaatsen. Er wordt in werkelijkheid bij meerdere versspecialisten aangekocht, terwijl er uiteindelijk maar één keer wordt afgerekend. Hieruit blijkt dat het gemak van de klant in dit concept centraal staat. Er kan worden gezocht op product, maar ook op versspecialist. Er hoeft dus geen onderscheid te worden gemaakt tussen verschillende winkels, alle producten eindigen in hetzelfde winkelmandje.
Bestelde producten kunnen worden afgehaald bij een FreshPoint in de buurt van de klant of worden aan huis bezorgd. Er zijn meerdere FreshPoints beschikbaar. De klant geeft zelf, voordat diegene een bestelling doet, het gewenste afhaalpunt aan. Met één account kan er van meerdere afhaalpunten gebruik worden gemaakt. Een klant is dus niet gebonden om de boodschappen altijd op hetzelfde afhaalpunt op te halen. Met behulp van een QR-code kunnen bestellingen worden opgehaald bij een geselecteerd FreshPoint, in een door de klant aangegeven tijdsvlak. De code wordt per e-mail verstuurd naar de klant na het plaatsen van de bestelling. Voor het gemak van de klant, hoeft deze alleen de code, weergegeven op een uitgeprinte e-mail of op een smartphone, te scannen waarna de bestelling uit de FreshBox kan worden gehaald (mits de klant de bestelling ophaalt binnen het aangegeven tijdsvlak). De FreshBox draait op een locker-managementsysteem en functioneert als gekoelde kluis. De kluis kan alleen worden geopend met de juiste QR-code in het aangegeven tijdsvlak.
Speciale functionaliteiten
Iedere versspecialist, dus bijv. de bakker, de slager of de kaasboer, heeft toegang tot een groot backoffice-systeem, gepersonaliseerd voor iedere versspecialist. Via dit systeem worden iedere dag op een vast moment alle orders voor de volgende dag doorgegeven aan de versspecialist. Zo kan de versspecialist zich voorbereiden op de bestellingen en zorgen dat deze op tijd in het FreshPoint aankomen. In de backoffice is ook de mogelijkheid voor de versspecialisten om de eigen producten aan te passen. De omzet en andere financiële gegevens worden ook weergegeven.
EerlijkBeter heeft, in tegenstelling de versspecialisten (die beperkte toegang tot het backoffice-systeem hebben), toegang tot het gehele backoffice. Hiermee is het voor EerlijkBeter mogelijk om optimale support te leveren als er contact wordt opgenomen door klanten of versspecialisten. Ook zijn op deze manier alle statistische gegevens beschikbaar zodat de shop in zijn geheel kan worden geoptimaliseerd. Zo worden marketingcampagnes georganiseerd, waarbij klantenkorting kan worden verkregen middels coupons of een loyaliteitsprogramma.
Met dit concept worden de verkoop, logistiek en marketing samen georganiseerd en de kosten gemeenschappelijk gedragen.
Het design van de website van EerlijkBeter is gerealiseerd door een professionele ontwerper. Het is gebaseerd op een eerlijk en natuurlijk gevoel, mogelijk gemaakt door gebruik te maken van aardetinten zoals bruin en groen. Fotografie is in tegenstelling tot de meeste websites anders georganiseerd. De foto’s zijn niet vrijstaand gemaakt, maar er is gekozen voor een houten achtergrond wat een mooi effect geeft bij de ambachtelijke producten.